George Orwell - 1984 Hakkında



Yeni yazımızdan merhaba! Bu yazıda sizlerle ünlü İngiliz yazar George Orwell'ın meşhur politik romanı 1984'den bahsetmek istedim. Neden mi? Çünkü bu tarz konular içeren romanları, filmleri, her ne olursa olsun bırakmamamız lazım. Bu tarz kitaplara ve filmlere sadece hayal ürünü diyerek geçemeyiz. Bunların hepsi dünyada hergün gördüğümüz ya da görmek zorunda kaldığımız! bazı gerçeklerden bahsetmekte. Bu konuları açacağım...

Biraz kitabın konusundan bahsedelim. 1984 romanında yazar totaliter ve baskıcı bir iktidarın kontrolünde olan Okyanusya toplumunu anlatıyor. Toplum parti ve onun lideri yük Biraderin diktatörlüğünde sınıflara ayrılmıştır. Hiyerarşik sınıflamada ortalarda yer alan bir memur, romanın baş kahramanıdır. Doğruluk Bakanlığı’nda çalışan dış parti üyesi Winston Smith’in gözünden baskı altında yaşayan Okyanusya toplumu anlatılır.


''Savaş Barıştır, Özgürlük Köleliktir, Bilgisizlik Kuvvettir.''

''Geçmişi kontrol eden geleceği kontrol eder. Bugünü kontrol eden geçmişi de kontrol eder.''

Partinin bu iki söylemi kitapta sık sık geçer.




Neden bu ''Big brother is watching you'' sloganını kullanıyorlar sizce? Çünkü bütün yönetimi ele aldıklarını ve herkesin zihnini yıkadıklarını, yıkamadıklarını da elbet birgün yıkayacaklarını düşündükleri için. Ayrıca herkesin hayatını ''tele ekran'' denilen (sanki bugün heryerde olan gizli kameralar gibi) ekranlarla izliyorlar. Herşeyi yasak etmiş durumdalar. Her türlü baskı mevcut. Biriyle yan yana giderken bile suçlu duruma düşüyorsunuz! Yanlış duymadınız!





Yazar bu kitabı 1947-48 yıllarında yazmış olmasına rağmen birçok şeyi ya da benzerlerini günümüzde görmüyor muyuz?  Sanki daha önceden olacakları tahmin etmiş değil mi? Hayır. Daha önceden bir şey tahmin etmesine gerek yok, çünkü zaten biliyordu! Sadece yeni uyanan bizleriz! Neden diye soracak olursanız, bu kitabın derin gerçekleri işte burada başlıyor.


Diğer kitap kapağı örneklerini şu şekilde dizayn etmişler. Bu tasarımlar da gösteriyor ki aslında olayların Illuminati (kısaca herşeyi gören göz ve yeni dünya düzeni) ile yakından bir alakası var. Bunlar kenara atılacak konular değil...







Din yasaktır. Parti varken dinin insanların hayatını yönlendirmesi istenmez. Zevk ve eğlence çoğu zaman sakıncalıdır. Cinsellik, çocuk yapmak hariç, yasaktır. Böyle şeylerle yorularak üretime harcanabilecek enerji tüketilmemelidir. Tepki, eleştiri ve isyan ancak parti söylerse olabilir. Bu da İki dakikalık nefret seanslarıyla devlet düşmanlarının dev ekranlarla kitleler halinde kınanması halinde gerçekleşir.


“Çiftedüşün” yaklaşımıyla karşıtlık içeren sözcüklerin anlamları birleştirilerek karışıklık oluşturulmuştur. Böylelikle iktidarın aksine düşünceler oluşamayacaktır. Sözcükler partinin kast ettiği şeyi anlatmaktadır. Mesela: Barış Bakanlığı savaşları düzenler. Bolluk Bakanlığı yiyecek kısıtlamalarını, Sevgi Bakanlığı isyan ve işkenceyi, Doğruluk Bakanlığı ise ülkede tele ekranlarla yapılan gözetimi sağlar. “Düşünce Polisi” otoritenin aleyhinde düşüncelere sahip olanları yakalar, etkisiz hale getirir. Zaten her yerde bulunan “Büyük Birader Seni izliyor” mesajları ve kameralar ile insanın sakıncalı bir eyleme kalkışması engellenmektedir


Romanın 1984 yılında çıkan birde filmi mevcut.



 
 
İyi seyirler diyorum ve yeni yazıda görüşürüz! :)
 
 
 
- Merve

George Orwell - 1984 Hakkında George Orwell - 1984 Hakkında Reviewed by Nazlı-Merve Börkü on 13:20 Rating: 5

23 yorum:

  1. Okurken beni duvarlardan duvarlara carpan son derece gercek bir kitaptir

    YanıtlaSil
  2. Benii çok çok etkileyen ve kimi yerlerde 'olamaz!' diye şaşırdığım bir kitap gerçekte çok derin yorumlamışsın , ellerine sağlıkk :)

    YanıtlaSil
  3. Bir türlü okuyamadığım kitap. Bu yazıdan sonra okunacaklar listemin başına alıyorum :-) www.muhendisinblogu.com

    YanıtlaSil
  4. Ne güzel tanıtmışsın . Gerçekten güzel bir kitaba benziyor . Benim de artık yavaştan kitaplarla buluşmam gerekiyor ... :) Sevgiler canım :)

    YanıtlaSil
  5. 1984 tam bir başyapıt. Yazar sanki bugünleri anlatmış. Tıpkı kitaptaki gibi karanlıkta kalıp, çevresini göremeyen yaşayan ölüler gibiyiz. Herkesin zihninin bir köşesinde de daima bulunması gereken eserlerden biri. 1984 deki en sevdiğim aklımda yer edinen cümle: Bilinçleninceye dek baş kaldırmayacaklar, baş kaldırmazlarsa da hiçbir zaman bilinçlenemeyecekler. Gerçekten çok etkileyiciydi.

    YanıtlaSil
  6. Merhaba. Büyük blog takip etkinliğinden geliyorum ben. Sizi takipteyim. Bana da beklerim:)
    Bloğum: bloggerajandasi.blogspot.com

    YanıtlaSil
  7. Merhaba, büyük blog takip etkinliğinden geldim, sizi takibe aldım,
    siz benim blogumu ziyaret etmişsiniz ama takip etmemişsiniz takip ederseniz sevinirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkürler, hemen ediyorum öyleyse 🤦🏼‍♀️💗

      Sil
    2. Tekrar baktım, takip ediyor görünüyoruz sizi. Takip etmekten vazgeç diyor çünkü 😇

      Sil
  8. Selamlar, bir zamanlar okumuştum. Bana çok ironik gelmişti. Şimdiyse gerçek. Demek ki yaş almalıymışım.

    YanıtlaSil
  9. Bu arada Büyük Blog Takip Etkinliğinden bana da geldiğiniz için teşekkür ederim. Selamlar.

    YanıtlaSil
  10. Merhaba, büyük blog takip etkinliğinden geldim, sizi takibe aldım,
    siz benim blogumu ziyaret etmişsiniz ama takip etmemişsiniz takip ederseniz sevinirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bloğunuzu izlemedeyiz Lerzan Hanım, çünü izlemekten vazgeç yazıyor. 🙌🏼 Teşekkür ederiz bizi takibiniz için 😇

      Sil
  11. Selamlar 😊 büyük blog takip etkinliğinden geldim bana da beklerim

    YanıtlaSil
  12. Okunacaklar listemde olan bir kitap, Hayvanlar Çiftliği'nden çok etkilenmiştim. Büyük blog takip etkinliğinden geliyorum :)

    YanıtlaSil
  13. Okumalıyım bunu,kesinlikle okumalıyım...
    Teşekkürler ikizler ^^

    YanıtlaSil
  14. Merhaba, ben keşif etkinliğinden falan gelmiyorum Plus'ta tesadüfen gördüm sizi :) roman, kitaplığımda beni beklediği için ilgimi çekti okumadan önce yorumlara bakmak istedim sadece...

    YanıtlaSil
  15. Kitap etiketini görünce koştum geldim. Güzel bir blogunuz var. Ben yıllardır yazıp silerim. Bu sefer devamlı yazmaya geldim. www.hayatkitaplaguzel.com Görüşmek üzere

    YanıtlaSil
  16. güzel paylaşım olmuş... çok teşekkürler..

    YanıtlaSil

Blogger tarafından desteklenmektedir.